// Artikel om

Bantning på rätt sätt

Tillagd i kategorin Vikt

Lycklig man som bara väntar på att banta

Varje dag blir vi matade med budskap om bantning, ideal och vad som är snyggt och vad som inte alls är attraktivt. Mer än ofta anser vi i Skandinavien att vara smal är att vara vacker och attraktiv. Jakten på den perfekta kroppen gäller inte endast kvinnor. Män är idag näst intill lika utsatta för pressen att se ut på ett visst sätt och att allt utanför idealet är fel. Att utesluta kolhydrater, fett eller andra delar av din kost är ofta effektivt i början men när du återgår till att äta alla delarna av kostcirkeln kan det vara svårt att inte gå upp kilona igen. Nyckeln är att börja motionera regelbundet och att dra ner på de onödiga kalorikällorna. När du bantar kan du unna dig allt du tycker om men inte varje dag och inte lika mycket. Försök att inte utesluta något fullständigt, detta för det man inte får vill man bara ha mer. När du kommit igång med träningen kommer du att märka att sötsuget inte blir lika påtagligt. Kroppen är så fantastisk att den kommer att skrika efter sund mat efter träningen.

Att banta är inte fel så länge som det görs på ett sunt sätt och att målet är realistiskt. Vi ser alla olika ut och det skall accepteras, allra viktigast av dig själv. För att lyckas med bantingen och för att behålla vikten när du nått ditt mål gäller det att göra det långsamt. Att gå ner i vikt tar tid och du ska inte förvänta dig mirakler för du är du dömd till att bli besviken.

När du bestämt dig för att gå ner i vikt är det första steget att identifiera varför du gått upp i vikt. Vi har alla olika laster. Vissa är godistroll och andra tycker det är otroligt smaskigt med feta såser. Fundera på vad du äter som är mindre sunt och som kan vara anledningen till din viktökning. Förmodligen är du fullt medveten om vad det är. Ett slutgiltigt mål och delmål är jätte viktiga när du ska gå ner i vikt. Det är lätt att tappa motivationen de veckorna när du inte går ner eller när du rent av går upp i vikt även om du har varit duktig med kosten och träningen. Delmålen är för att upprätthålla motivationen och det slutgiltiga målet är den ultimata ”moroten”.
Hur man bantar, hur lång tid det tar och hur mycket som krävs är individuellt så jämför inte dina resultat med någon annan. Varje hekto är en personlig vinst. Var heller inte allt för vikt- och vågfixerad. När du tränar bygger du muskler och bränner fett samtidigt så du tappar vikt i fett även om vågen säger det motsatta.

Vill du ha extra motivation kan du banta tillsammans med en kamrat som du litar på. Du skall bara omge dig själv med positiv energi när du går ner i vikt då du kan hamna i perioder då motivation och glädjen sviktar. Ännu ett tips för att hålla motivationen uppe när du bantar är att ta foton på dig själv naken eller i underkläder under bantingen. Dessa foton är i högsta grad personliga men de kan hjälpa dig att se dina framsteg. Du lever ju i din kropp varje dag så då kan skillnader i kroppen vara svåra att märkas då lite händer varje dag. Ta ett foto samma dag du bestämt dig och sedan en gång i månaden så kommer du att se skillnaden även om den inte syns på vågen.
Är du kraftigt överviktig ska du alltid konsultera en läkare innan du påbörjar din bantning.

Diskutera artikeln genom att kommentara

2 Kommentarer till “Bantning på rätt sätt”

  1. Tack för en strukturerad metod för att gå ner i vikt. Det finns många förslag på magiska bantningsmetoder som aldrig fungerar, men här lyfter du fram grundläggande fakta som fler borde följa.

    Skriven av Markus | 14/03/2012, 14:05
  2. Tack för dina saker! Jag bör tillägga att disciplinen inte alltid hjälpa. Jag lyckades gå ner i vikt endast efter träningen i kombination med bantningspiller

    Skriven av Kalle | 10/06/2016, 16:25

Skriv en kommentar