// Artikel om

Definiera musklerna

Tillagd i kategorin Kroppen, Muskler

Bränn fett och deffa kroppenAtt ”deffa” är att sträva efter att definiera musklerna på kroppen. För att få musklerna att synas på bästa sätt bör du komma ner i en kroppsfetts procent under 10%. Det är svårare att deffa för kvinnor då de har naturligt högre fettprocent än vad män har. I regel har män också lättare för att förbränna lipider (fett) än kvinnor. Hur kroppen ser ut när man deffar är mycket individuellt. Musklerna kommer att synas mer men förmågan att bygga muskler varierar. Alla kan inte få den där tvättbrädan eller de stora bicepsen som man ser på reklampelarna.
Muskelbyggare som tävlar i body building försöker inte bara att minimera kroppsfetts mängden utan också vätskan i kroppen före tävling. Detta är inte ett mål som man bör sträva efter som motionär utan endast som tävlingsbyggare.

Det absolut viktigaste när du deffar är att tänka på vad du äter. Att svälta sig själv för att gå ner i vikt ger dig det helt motsatta resultatet då kroppen bryter ner musklerna när den inte längre har ett fettlager att ta ifrån. Muskler kräver en hel del energi och får inte kroppen denna energi kommer den att prioritera att överleva framför att bygga snygga muskler. En proteinbaserad kost fungerar ofta bäst men glöm inte de andra delarna av kostcirkeln då du behöver kolhydrater när du konditionstränar och fett när du muskeltränar. Proteinet skall dock vara en central del av din kost. För att minska din fettprocent måste du börja äta mindre portioner och äta oftare så att matsmältningen hålls igång och insulin nivån stabil. Ät flera mindre mellanmål i form av frukt, nötter eller en proteindrink under dagen. Alkohol är inte en del av din kost när du deffar och vill få goda resultat. Försök att hålla dig undan öl, vin och sprit under denna period.

Ditt fokus när du tränar skall ligga på styrketräning. Konditionsträning bör du dock inte glömma du bränner fett när du håller en låg intensitet under längre tid. Variera din träning på gymmet med längre joggingpass i lugnt tempo. Styrketräning bör du ägna dig åt 3-4 gånger i veckan. Träna olika muskelgrupper olika dagar ex. armar och axlar på måndag, ben onsdag och mage och rygg på fredag osv. Ge kroppen en vilodag mellan träningsdagarna så du inte blir övertränad eller skadar dig.
Ge din kropp tid när du deffar. Inget kommer att ske under en natt men håller du dig till en sund kost och varierar styrketräning med konditionsträning så kommer du snart nå ditt mål.

Läs mer om att deffa kroppen och visa muskelaturen.

Diskutera artikeln genom att kommentara

Inga kommentarer än.

Skriv en kommentar